Jak zaplanować postoje podczas dłuższej trasy? Co zrobić aby zabezpieczyć bagaż przed przemieszczaniem się podczas jazdy? To jedne z wielu pytań, które każdy z nas zadaje sobie przed wyruszeniem autem w wakacyjną podróż. W związku z nadchodzącymi wakacyjnymi wyjazdami podczas rozmowy z nadkomisarz Joanną Skrent z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej w Gdańsku, poruszyliśmy temat bezpieczeństwa na drodze. Jeżeli chcesz dowiedzieć się jakie są zasady prawidłowego przewożenia rowerów, podróżowania z przyczepą kempingową, bądź technicznego przygotowania auta do dłuższej trasy, wysłuchaj piątego odcinka AmberPodcast!
Anna Kordecka: Witajcie w kolejnym odcinku AmberPodcast. Sezon wakacyjny jest tuż za rogiem, a to oznacza wzmożone podróże samochodem w gronie rodziny. Choć bezpieczeństwo na polskich drogach poprawia się z każdym rokiem, nadal kluczowe jest odpowiednie przygotowanie się do wakacyjnych wycieczek. W dzisiejszym odcinku porozmawiamy jak odpowiednio przygotować się do podróży, jak zaplanować postoje podczas trasy oraz jak bezpiecznie przewozić bagaże i sprzęt sportowy. Naszym dobrze już Wam znanym gościem, który udzieli nam cennych wskazówek w tym temacie, będzie nadkomisarz Joanna Skrent z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej w Gdańsku. Witam serdecznie.
Joanna Skrent: Dzień dobry.
AK: Wyobraźmy sobie, że ruszamy już w naszą wymarzoną, długo wyczekiwaną, wakacyjną podróż. Decydujemy się na samochód, to jakie są podstawowe kwestie, o których należy pamiętać przed wyruszeniem w podróż samochodem?
JS: Zanim wybierzemy się w naszą podróż, zadbajmy o trzy obszary, które są bardzo ważne, jeżeli chodzi właśnie o podróże pojazdem. Czyli to co już powiedziałam przed chwileczką, pojazd. To jest jeden z obszarów. Druga rzecz to jest osoba, która będzie kierowała tym pojazdem. Musimy tutaj też odpowiednio się przygotować. Trzeci obszar to z kolei zaplanowanie samej podróży, sprawdzenie warunków i atmosferycznych i drogowych.
AK: Zacznijmy w takim razie od pojazdu. Jakie techniczne aspekty pojazdu należy skontrolować przed wyruszeniem w podróż?
JS: Przed każdą podróżą, nawet tą krótką, dobrze jest skontrolować to, co sami możemy, chociażby na parkingu sprawić, a więc czy płyny eksploatacyjne są uzupełnione, czy stan naszych opon jest właściwy, czy mamy jakieś luzy na kierownicy i czy nasz hamulec działa. Oczywiście przed każdą dłuższą podróżą zalecamy sprawdzenie takie już techniczne na stacji diagnostycznej pojazdu, bo tam możemy zobaczyć to, czego gołym okiem nie widać, możemy dokładnie nasz pojazd sprawdzić, chociażby działanie układu hamulcowego, co chyba wszyscy się zgodzimy, że jest to jeden z najważniejszych elementów bezpieczeństwa.
AK: A jeśli mielibyśmy podsumować kwestie związane z oponami, to czy są jakieś wskazówki dotyczące sprawdzenia stanu opon przed podróżą, które możemy zrobić sami, bądź gdzie musimy się udać?
JS: Z pewnością możemy doskonale sprawdzić ciśnienie w oponach, czy mamy uzupełnione powietrze, jak to mówią, czasami z zimowego na letnie trzeba wymienić i faktycznie dobrze jest sprawdzić, czy nasze opony są dobrze napompowane, to możemy tak naprawdę zobaczyć sami, podjechać, chociażby na stację diagnostyczną, jeżeli jesteśmy już na kontroli, ale nie trzeba, możemy na stacji paliw również na kompresorze sprawdzić, jakie jest ciśnienie w oponach, jeżeli jest taka potrzeba dołożenia tego powietrza, to ułatwi nam samą jazdę, nie będzie takiej różnicy pomiędzy tutaj lewą, prawą stroną, chociażby, czy przodem i tyłem w hamowaniu. W samym toczeniu się tego pojazdu, a więc nasza jazda będzie i wygodniejsza, i bezpieczniejsza.
AK: Czy są jakieś dokumenty, o których należy pamiętać podczas rodzinnego wyjazdu?
JS: Jeżeli poruszamy się tutaj na terenie własnego kraju, no to w tej chwili nie ma takiego obowiązku, żeby mieć przy sobie czy prawo jazdy, czy dowód osobisty, czy dowód też rejestracyjny pojazdu. Takie dokumenty przy kontroli drogowej, chociażby policjanci mają, natomiast pamiętajmy, że w strefach przygranicznych już obowiązek posiadania dokumentu ze zdjęciem istnieje, a więc wszystko będzie zależało od tego, na jakim obszarze będziemy się poruszać. Również, jeżeli będą to dalsze podróże gdzieś poza granicę naszego kraju, to też sprawdźmy dobrze, jakie tam dokumenty są wymagane. Czy wystarczy dowód osobisty, czy być może przy przekraczaniu granicy jest potrzebny dodatkowy dokument, a także czy w danym kraju nie są wymagane dodatkowe dokumenty w formie papierowej, chociażby ze względu na to, że pojazd jest zarejestrowany w innym kraju niż ten, do którego się udajemy.
AK: Jeśli chodzi o apteczkę samochodową, to nie jest ona obowiązkowym elementem wyposażenia, ale mimo wszystko warto taki zestaw pierwszej pomocy mieć ze sobą. Dlaczego jest to tak ważne i co taki zestaw powinien zabierać?
JS: Apteczkę powinniśmy mieć tak naprawdę na każdym wyjeździe. Czy jedziemy pociągiem, czy samochodem, czy potem będziemy gdzieś pieszo się udawać na wycieczki. Z tego względu, że właśnie, tak jak mówimy, to jest apteczka pierwszej pomocy. A więc wtedy, kiedy coś się zadzieje, mamy możliwości udzielenia pierwszej pomocy. I to zarówno jeżeli nam się coś stanie bądź też komuś z nami podróżującemu, ale też, jeżeli na przykład najedziemy na zdarzenie drogowe. A więc w takiej podstawowej apteczce, dobrze jest mieć materiały opatrunkowe. Są to różnego rodzaju opaski uciskowe, czyli tzw. bandaże elastyczne, czy też tekstylne, takie, które będą ułatwiały nam tamowanie jakichś krwotoków. Również właśnie tzw. jałowe gaziki, ale też chustę trójkątną, która zabezpieczy w przypadku jakiegoś urazu narządu ruchu czy w sytuacji, kiedy będziemy mieli uraz ręki, czy uraz głowy, to ta chusta trójkąta będzie bardzo uniwersalna. Jeżeli też pomyślimy o naszym wyjeździe, to nasza apteczka powinna być dostosowana do naszych potrzeb. Jeżeli wiemy, że jakieś leki będą nam potrzebne, czy to na przykład antybiegunkowe, czy na chorobę lokomocyjną, to również uzupełnimy o takie osobiste leki. Oczywiście przy udzielaniu pierwszej pomocy należy pamiętać o tym, aby samodzielnie żadnych takich leków nie podawać osobom, którym udzielamy pierwszej pomocy. Nie wiemy, do końca co się dzieje, czy ta osoba nie zażyła już wcześniej takiego leku, także tutaj ograniczmy się do pierwszej pomocy w postaci takiej urazowej typowo, a więc tutaj plastry, bandaże, chusta trójkątna i jak najbardziej zachęcam do tego, aby tak zwany koc termiczny również posiadać.
AK: Skoro omówiłyśmy już kwestie związane z pojazdem, przejdźmy może do zaplanowania trasy. Jak powinno wyglądać samo zaplanowanie trasy? Podróże wakacyjne zazwyczaj wiążą się z wielogodzinnymi trasami, zanim dotrzemy do upragnionego celu.
JS: Jeżeli planujemy trasę, to najpierw dobrze jest w ogóle zapoznać się, jak ona będzie przebiegała. Mamy do dyspozycji różnego rodzaju nawigacje czy mapy w komputerze i tutaj sprawdźmy, jaki jest czas przejazdu. Do tego czasu przejazdu dobrze jest doliczyć dodatkowy czas na odpoczynki, tak żebyśmy byli świadomi, że na przykład, jeżeli przykładowo podróż pokazuje nam 4 godziny od punktu A do punktu B, to miejmy na uwadze to, że będziemy potrzebowali jakiegoś krótkiego postoju na skorzystanie z toalety, na przykład na jakieś tam drobne zatory drogowe, które mogą wystąpić. Jeżeli dodamy ten czas do tego pierwotnego czasu podanego przez mapy, to będziemy tutaj też bardziej spokojni i lepiej rozplanujemy swój czas i nie będzie nerwów już podczas podróży, czego chyba nikt nie chce na wakacyjnym wyjeździe. Zdecydowanie też, jeżeli jest taka możliwość, sprawdźmy również, czy są roboty drogowe. To na stronach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, chociażby można sprawdzić, czy takie remonty dróg są planowane w tych głównych drogach przez akurat tego zarządcę.
AK: To bardzo cenne wskazówki, warto je zapamiętać, tak aby regularne przerwy w podróży stały się naszym dobrym nawykiem wpływającym na nasze bezpieczeństwo. Lato to zazwyczaj także wysokie temperatury. Jaka temperatura powinna panować wewnątrz pojazdu podczas upałów?
JS: Można by było tak bardzo ogólnie powiedzieć, że taka temperatura, która nam odpowiada i sprawia, że komfort naszej jazdy jest dobry. Tutaj oczywiście w momencie, kiedy mówimy o podróży, to kierowca ma pierwszeństwo, to jego komfort musi być największy, ponieważ to jego uwaga i skupienie jest najważniejsze na drodze. Ogółem mówi się, żeby nie było ani za gorąco, ani też za zimno, więc temperatura najczęściej wskazywana jest w okolicach 20 stopni Celsjusza, ale mówię, to też trzeba dostosować do samego siebie. Oczywiście im większy upał na zewnątrz, tym oczywiście to będzie ta ulga dla nas, ale też pamiętajmy o tym, żeby w takich sytuacjach częściej planować postoje. Ogólnie mówi się o postojach między dwie a trzy godziny podczas jazdy. Ten czasokres pomiędzy przerwami będzie się skracał wraz z trwaniem naszej podróży, więc im dłużej trwa nasza podróż, nasza koncentracja coraz bardziej spada, a więc już np. pierwsza przerwa będzie po 3 godzinach, a druga już po 2 godzinach, a czasami może się okazać, że ta trzecia czy czwarta przerwa będzie już nawet po godzinie. Pamiętajmy, żeby podczas tych przerw właśnie zadbać o siebie. Również, jeżeli będziemy podróżowali w gorące dni, to z tego klimatyzowanego auta przenieść się do klimatyzowanego pomieszczenia, tak aby nasz organizm, jak najbardziej wypoczął.
AK: Pamiętajmy także o regularnym nawadnianiu organizmu, bo nasz organizm, gdy jest odwodniony, to znacząco spada nasza koncentracja i czas reakcji. A teraz pytanie, które nurtuje wielu. O jakiej porze dnia najlepiej wyruszyć w podróż i jak uniknąć godzin szczytu i miejsc z dużym natężeniem ruchu?
JS: Odpowiedź na to pytanie będzie być może przewrotna, być może z pewnością nie jednoznacznie wskazująca z tego względu, że każdemu z nas podróżuje się inaczej. Część osób woli jeździć nocą, ponieważ mówi, że w tej chwili, w tej porze jest mniejsze natężenie ruchu, łatwiej tutaj się przemieszczać. Innym z kolei bardziej pomaga światło dzienne, więc to też musimy dostosować do siebie samego, do tego, jak nam się dobrze podróżuje, bo czasami nawet dłuższa podróż, ale w ciągu dnia będzie tutaj bardziej przyjemna z większą uwagą, koncentracją, ponieważ pamiętajmy też, że po zmroku nasz narząd wzroku z kolei troszeczkę inaczej pracuje. Niektórym osobom trudniej jest ocenić odległość od innego pojazdu, ponieważ widzimy tylko światła. Światła mogą być o różnym natężeniu, różnie ustawione, a więc też ocena tej odległości może nie być precyzyjna. Część osób też, jeżeli podróżuje nocą, odczuwa zmęczenie w tych godzinach porannych między 4 a 6 rano, więc to też jest takie pewnego rodzaju niebezpieczeństwo. Także porę uzależnijmy od tego, kiedy nam się podróżuje, kiedy my w większości swojego życia za kółkiem mamy doświadczenie i to będzie tak jakby wskazówką pierwszą. Natomiast pod kątem uniknięcia jakichkolwiek zatorów, no to tu już będzie trudniejsze. Z tego względu, że nawet jeżeli wyruszamy z naszej pierwotnej miejscowości A w godzinach porannych i bardzo wczesnych, to jeżeli ta nasza podróż jest długa, to niestety prędzej czy później będziemy w takim miejscu, że będą godziny szczytu. Oczywiście można to sobie zaplanować, właśnie patrząc na trasy przejazdu, korzystając na przykład nie z dróg, które przebiegają przez miasta, ale dróg ekspresowych, dróg szybkiego ruchu, autostrad, tak właśnie, żeby ominąć centra miast, to chyba najlepszy jest taki gwarant na to, aby ominąć korki w naszej podróży.
AK: Dziękuję za tą odpowiedź. Ta wiedza z pewnością pozwoli nam uniknąć niepotrzebnych nerwów podczas podróży. Czy są jakieś aplikacje lub narzędzia, które można wykorzystać do planowania trasy i śledzenia warunków na drodze?
JS: Zdecydowanie tak. Każde takie narzędzie, czy to będzie nawigacja taka specjalistyczna tylko i wyłącznie jako nawigacja, czy będą to różnego rodzaju mapy i aplikacje mapowe, które dodatkowo służą jako nawigacja, to jak najbardziej korzystajmy z tego. Przy czym jedna uwaga, bardzo ważna, nie słuchajmy ślepo komunikatów, które są wydawane, ponieważ może być nieaktualna mapa, możemy zapomnieć wygrać aktualną mapę. Mogą być robione roboty drogowe i część drogi będzie zamknięta, będzie objazd. A więc, sytuacje już się takie zdarzały, że osoby, które nie patrzyły na to, co tak naprawdę się dzieje na tej drodze, a słuchały ślepo nawigacji, przy komunikacie skręć w lewo, wjeżdżały w zbiorniki wodne. Więc tutaj może wydawać nam się to śmieszne, że ktoś wjechał na nawigacji do jeziora, ale faktycznie to się dzieje i to jest sytuacja taka, kiedy dochodzi do tego zmęczenie, brak koncentracji, słyszymy prosty komunikat, skręć w jedną stronę, skręć w drugą, bądź też jedź prosto i my po prostu jedziemy, nie patrząc, że na przykład droga jest zamknięta.
AK: Czyli uwaga przede wszystkim i pomoc współpasażerów też może być całkiem przydatna podczas długich podróży.
JS: Jak najbardziej.
AK: Podróże, zwłaszcza na te długie, planujemy spakować sporo rzeczy, a jak twierdzą niektórzy, na wakacje zabieramy pół domu. Zatem skoro już zabieramy tyle bagaży, to, w jaki sposób właściwie umieścić bagaże w pojeździe, tak aby ich przewóz nie wpłynął negatywnie na widoczność?
JS: Zdecydowanie zaleca się umieszczenie wszystkich bagaży w tym przedziale, który jest do tego przeznaczony, a więc w naszym bagażniku. Z jednej strony chodzi o komfort podróży, bo wyobraźmy sobie jazdę pomiędzy walizkami i na tych walizkach, więc tutaj im dłuższa podróż, tym ten komfort będzie coraz mniejszy. Również właśnie ze względu na widoczność, tak żeby bagaże nie zasłaniały widoczności dla osoby, która siedzi za kółkiem. Tak, żeby nie było to gdzieś na podszybiu, czy z tyłu na tak zwanej półce, zasłaniając całą tylną szybę, a więc wsteczne lusterko tak naprawdę nam się do niczego nie przyda. Również gdzieś po bokach jakieś zawieszone rzeczy, które będą ograniczały widoczność. To jest szczególnie ważne przy zmianie pasa ruchu. Takie rozmieszczenie bagażu tylko w bagażniku również jest ważne ze względów na sytuacje awaryjne. W momencie, kiedy będzie jakieś gwałtowne hamowanie albo dojdzie do zderzenia z przeszkodą, czy to pojazdem, czy na przykład słupem, drzewem, takie elementy naszego bagażu, które są luźne w pojeździe, stanowią dodatkowy element, który może u nas spowodować obrażenie. To po prostu będzie wyglądało tak, jakby ktoś w nas rzucił kamieniem, a więc uważajmy, nawet jeżeli mamy napoje jakieś na podróż, starajmy się umieścić je tak, aby one były czymś przytrzymane, czy to w takich specjalnych montowanych na siedzenia organizerach, czy same siedzenia czasem są w takie kieszenie, czy właśnie w uchwytach na kubki, na butelki, tak żeby po prostu to nie było luzem w naszym pojeździe.
AK: Proszę wziąć sobie tę radę do serca, bo prawidłowe zabezpieczenie przedmiotów w aucie ma ogromny wpływ na nasze bezpieczeństwo. W jaki sposób przewozić rowery i jaki bagażnik i sposób ich przewozu powinniśmy wybrać?
JS: Tutaj mamy dwie grupy. Są zwolennicy bagażników, które są umieszczane na dachu i zwolennicy tych, które są montowane czy to do klapy, czy samego haka. To będzie też zależało od naszego komfortu jazdy. Tutaj musimy się sami zastanowić, jaki bagażnik będzie nam potrzebny i przydatny dla nas akurat. Natomiast bez względu na to, na jakie rozwiązanie się zdecydujemy, pamiętajmy, aby dobrze rowery przymocować, żeby upewnić się, że one są tam zamocowane, że nie spadną, ponieważ to nie tylko chodzi o sam postój, nam może wydawać się, że ten rower dobrze stoi w tych rynienkach od bagażnika, natomiast podczas jazdy pamiętajmy, że dochodzi prędkość. Przy prędkości mamy pewne podmuchy powietrza, pęd tego powietrza, który również może tutaj powodować, że źle zabezpieczony rower po prostu spadnie nam z tego bagażnika. Też przy jeździe właśnie z rowerami pamiętajmy o tym, że jeżeli mamy je u góry, to mamy odpowiednio większą wysokość naszego pojazdu, a z kolei, jeżeli mamy je z tyłu, tutaj czy to na klapie, czy na haku, to również szczególnie przy parkowaniu tyłem, pamiętajmy, że nam ten tył troszeczkę się też wydłużył, a więc to jest bardzo ważne. Z pewnością dobrze jest, aby one były tak zamontowane, żeby nie ograniczały widoczności kierującemu. I również w taki sposób, aby tablica rejestracyjna była widoczna. Akurat w tym przypadku Prawo o Ruchu Drogowym dopuściło trzecią tablicę rejestracyjną, która jest montowana w takim specjalnym miejscu na bagażniku. Jeżeli chodzi o jeszcze bagażniki, które są montowane z tyłu naszego pojazdu, one mają dodatkowo światła tak jak przyczepa, chociażby. I to jest też ważne, żeby w momencie, kiedy bagażnik jest tak zamontowany, że zasłania światła nasze, naszego samochodu, to żeby te światła przejęły z bagażnika tę rolę. Chodzi o to, chociażby żebyśmy byli widoczni na tej drodze, żeby było widać, kiedy wykonujemy manewr zmiany pasa ruchu, czy też zmiany kierunku jazdy.
AK: Dziękuję bardzo. Myślę, że rowerzyści będą zadowoleni z tej odpowiedzi. A o czym należy pamiętać podczas przewozu przyczepy kempingowej i jakie zasady i ograniczenia prędkości nas obowiązują, gdy podróżujemy z przyczepą?
JS: Przede wszystkim, jeżeli będziemy wybierać się podróż z przyczepką kempingową, musimy pamiętać o tym, że zupełnie inaczej prowadzi się ten pojazd. Jeżeli jest to nasza pierwsza podróż z przyczepą, dobrze jest wypróbować, oczywiście w miejscu bezpiecznym i dozwolonym, to jak zachowuje się pojazd, jak to wygląda przy pokonywaniu łuku w drogę. Spróbujmy sobie skręcić w lewo, w prawo, zobaczyć w jakim stopniu musimy inaczej ten nasz pojazd poprowadzić. Też pamiętajmy, że podczas wyprzedzania często jest tak, że przyczepa może dostać podmuchu wiatru, może tutaj wystąpić takie zjawisko jakby przyciągania do tego pojazdu, który będziemy wyprzedzać. Także pamiętajmy o odpowiednich odstępach. Też trzeba pamiętać, że przy jeździe z przyczepą kempingową są pewne ograniczenia, a więc przede wszystkim, jeżeli chodzi o kategorię prawa jazdy. Tutaj, jeżeli mamy kategorię B, to takie prawo jazdy uprawnia nas do kierowania z przyczepą lekką, a więc taką przyczepą, której masa, dopuszczalna masa całkowita, nie przekracza 750 kg. Tutaj właśnie to chodzi o to, żeby ten nasz pojazd, który jest do 3,5 tony, na kategorię B, poradził sobie z masą tej przyczepy. Jeżeli zdarzyłoby się tak, że ta przyczepa będzie cięższa, bo czasami też jest tak, że tutaj ta kategoria B nam będzie zezwalała. Są wyjątkowe przypadki, tutaj dobrze jest zaznajomić się z przepisami, bo tam jest wszystko wyszczególnione, ogólnie jest tak, że może być ta przyczepa delikatnie cięższa niż te 750 kg, ale nie może być cięższa od pojazdu, który będzie ją ciągnął i to jest mniej więcej, tak już kolokwialnie mówiąc i skracając te obliczenia o około jedną trzecią, musi być pojazd cięższy od tej przyczepy. Pamiętajmy, że właśnie przy tych też cięższych przyczepach już kategoria prawa jazdy B nie wystarczy i będzie to kategoria B plus E. Czyli normalny kurs, normalny egzamin na prawo jazdy i tutaj będziemy mogli zgodnie z tymi kategoriami B, czyli pojazd do 3,5 tony, natomiast też przyczepa już cięższa niż ta lekka będzie mogła być również do 3,5 tony. Mówimy oczywiście o dopuszczalnej masie całkowitej, więc tutaj pierwsze ograniczenie, jeżeli chodzi w ogóle o uprawnienia. Więc to należałoby sprawdzić. Druga rzecz to są kwestie, tutaj jak Pani wspomniała już, prędkości. Z przyczepą nie będziemy już tak podróżowali, jak z sami, z pojazdem, ponieważ obowiązuje nas pewne ograniczenie prędkości. To wydaje się jasne, natomiast jeżeli w tym obszarze zabudowanym będzie podwyższenie prędkości, to już nas, w przypadku ciągnięcia przyczepy, nie będzie to, podwyższenie obowiązywało, więc cały czas mamy prędkość 50 km na godzinę. Druga rzecz to mamy sytuację, kiedy jest poza obszarem zabudowanym. Tutaj prędkość też trochę mniejsza niż samych pojazdów osobowych, 70 km na godzinę, ze względu na to właśnie, że przyczepa inaczej troszeczkę się zachowuje, natomiast na drogach szybkiego ruchu, na drogach ekspresowych, na autostradach to będzie 80 km na godzinę, więc tutaj o tych ograniczeniach musimy i przede wszystkim chciałabym zaznaczyć, że nie są one prowadzone jakby złośliwie, żeby te osoby podróżowały wolniej, tylko ze względu bezpieczeństwa, ze względu na to, że przyczepę zupełnie inaczej się prowadzi, może zachodzić, może tutaj przy większych prędkościach po prostu nawet dojść do wywrócenia się takiego zestawu.
AK: A teraz pytanie dla wszystkich kociarzy, psiarzy i posiadaczy innych zwierząt. Jak prawidłowo przewozić zwierzęta w pojeździe?
JS: Przede wszystkim powinniśmy zadbać o to, aby gdzieś przez przypadek nasze zwierzę nie ograniczyło nam widoczności, np. nie przestraszyło się, nie wskoczyło nam na kolana, na głowę, bo to może naprawdę doprowadzić do poważnego zdarzenia drogowego, a więc jak najbardziej zalecamy transport zwierząt w specjalnych takich kontenerach, które są do transportu. W tej chwili te, które są obecne na rynku, nawet mają specjalne prowadnice na pasy bezpieczeństwa, tak żeby ten kontener też nie stał samodzielnie, bo w sytuacji, kiedy dojdzie do jakiegoś zderzenia, nasze zwierzątko też może ucierpieć. Oczywiście w sytuacji, kiedy mamy większe zwierzęta, to są dwa rozwiązania. Możemy, jeżeli mamy na przykład pojazd kombi czy terenowy, mamy na to przedział odpowiedni ładunkowy. Możemy zamontować taką klatkę transportową, tak jak są zwierzęta transportowane, chociażby sportowe na zawody. Tutaj mówimy o wyścigach np. psów czy zaprzęgów psich. W tym kojcu nasz pupil też będzie bezpieczny, ale są na rynku dostępne specjalne pasy takie przytrzymujące naszych czworonożnych przyjaciół tak właśnie, aby one miały również swoje własne pasy bezpieczeństwa w pojeździe.
AK: Wygoda pupila jak najbardziej, ale przede wszystkim należy pamiętać o bezpieczeństwie zwierzaka i innych podróżujących. Ciekawi mnie jeszcze temat podróżowania autem elektrycznym, który nieco różni się od podróżowania autem tradycyjnym spalinowym. Gdybyśmy mieli w kilku słowach opisać te różnice, to na co muszą się przygotować i na co mogą liczyć posiadacze aut elektrycznych?
JS: Przy autach elektrycznych przede wszystkim musimy pamiętać, jaki mamy zasięg przy naładowanej baterii, więc sprawdzamy na ile nam starczy naszej mocy i przy wyruszaniu w podróż zaplanujmy to, gdzie są możliwości naszego doładowania pojazdu, a więc tutaj też dokładniejsze zaplanowanie postojów. Tak, żeby połączyć też to z odpoczynkiem i sprawdzić, czy mamy możliwość naładowania naszego auta, jeżeli udajemy się w jakąś dłuższą podróż. Oczywiście też tak jak przy aucie spalinowym, każdego rodzaju mocne manewry, mocna, ostra jazda będzie powodowała to, że moc naszego i zasięg naszego pojazdu będzie się zmniejszał.
AK: Dziękuję za dzisiejsze spotkanie i mnóstwo cennych uwag dotyczących bezpiecznego podróżowania, a Wam, drodzy słuchacze, życzę bezpiecznych podróży i spokojnego wypoczynku i do usłyszenia w kolejnych odcinkach AmberPodcast.