Więcej
Home /

Finansowanie

Inwestycja obejmująca odcinek Autostrady A1 zarządzany przez GTC została sfinansowana przez międzynarodowe instytucje finansowe oraz Akcjonariuszy GTC.

Międzynarodowe instytucje finansowe, tzn. Europejski Bank Inwestycyjny, Nordycki Bank Inwestycyjny oraz Szwedzka Korporacja Kredytów Eksportowych udzieliły GTC kredytów stanowiących łącznie 95% ogólnej kwoty finansowania projektu, natomiast Akcjonariusze GTC pokryli pozostałe 5%.

Łączna kwota kredytów udzielonych GTC w ramach finansowania projektu wynosi około 1,5 miliarda EUR (dla obu Etapów). Powyższa kwota służyła sfinansowaniu takich kosztów jak: bezpośrednie koszty budowy i projektowania, zakup sprzętu autostradowego, koszty odsetek i opłat od udzielonych kredytów, wynagrodzenie Niezależnego Inżyniera, koszty ubezpieczenia, czynszu dzierżawnego.

W okresie eksploatacji GTC otrzymuje z Krajowego Funduszu Drogowego opłaty za dostępność, które służą pokryciu: kosztów obsługi zadłużenia (odsetki od kredytów oraz kwoty na spłatę rat kapitałowych), podatków, kosztów operacyjnych obejmujących m.in. wynagrodzenie operatora Autostrady (za obsługę systemu poboru opłat oraz utrzymanie odpowiedniego standardu drogi), kosztów ubezpieczenia, usług Niezależnego Inżyniera, kosztów rozbudowy punktów poboru opłat oraz kosztów związanych z rehabilitacją Autostrady.

Koszty rehabilitacji Autostrady obejmują koszty wszelkich remontów i napraw nawierzchni oraz struktur budowlanych (np. wiaduktów, mostów, budynków, placów obsługi podróżnych itp.) i elementów składających się na autostradę (np. barier, znaków drogowych, stacji meteo, sprzętu do obsługi systemu poboru opłat, itp.).

GTC otrzymuje również z Krajowego Funduszu Drogowego opłatę zmienną, mającą pokryć koszty zmienne eksploatacji Autostrady (zależne od natężenia ruchu) oraz zwrot ze środków zainwestowanych w projekt przez Akcjonariuszy GTC.

System rozliczeń przewiduje obniżki wynagrodzenia za utrudnioną dostępność autostrady dla kierowców (np. za zamknięcia pasów ruchu) lub za nieadekwatny standard utrzymania Autostrady.

Opłaty za przejazd Autostradą są przekazywane przez GTC do Krajowego Funduszu Drogowego. Wysokość tych opłat ustala Minister ds. Transportu.

km 81+300 do km 90+000 pomiędzy węzłami Warlubie – Nowe Marzy

Ruch będzie odbywał się dwoma pasami w kierunku Łodzi i jednym pasem w kierunku Gdańska.

Na węźle Nowe Marzy nie będzie możliwy wjazd na autostradę ani w kierunku Gdańska ani w kierunku Łodzi. Pojazdy jadące autostradą w kierunku Gdańska nie będą mogły zjechać z autostrady na drogę ekspresową S5 oraz na drogę krajową DK91. Będzie natomiast możliwy zjazd na węźle Nowe Marzy w kierunku drogi ekspresowej S5 (kierunek Bydgoszcz)  dla pojazdów jadących w kierunku Łodzi.

km 35+889 do 43+350 pomiędzy węzłami  Pelplin – Kopytkowo

Węzeł Pelplin zamknięty w kierunku Łodzi.

MOP Olsze zamknięty w kierunku Łodzi.

Ruch odbywa się dwoma pasami w kierunku Gdańska i jednym pasem w kierunku Łodzi.

 

Więcej informacji