Polski Związek Motorowy wraz z GTC zainicjował projekt w obszarze bezpieczeństwa ruchu drogowego, dotyczący ochrony kierowców i pasażerów w pojazdach stojących na końcu zatorów drogowych na przykładzie AmberOne Autostrady A1.
PZM, znana organizacja z wieloletnim doświadczeniem w zakresie sportów motorowych i samochodowych, zwraca uwagę na newralgiczne miejsce na mapie bezpieczeństwa ruchu drogowego. W miejscach, gdzie na drogach szybkiego ruchu tworzą się tzw. korki, ostatnie pojazdy są narażone na uderzenie przez nadjeżdżające kolejne pojazdy.
Niestety, tak właśnie się dzieje. W ostatnim czasie na polskich autostradach i drogach ekspresowych doszło do dużej ilości wypadków ze skutkiem śmiertelnym, spowodowanych przez pojazdy, które najechały na tył innych pojazdów stojących na końcu zatorów drogowych.
Problem narasta. Wyzwaniem, które podjęła grupa projektowa pod przewodnictwem PZM, jest nie tylko teoretyzowanie i analizowanie zjawiska, ale znalezienie praktycznych rozwiązań, które skutecznie wyeliminują ryzyko zderzeń.
Zatory drogowe na autostradach i drogach ekspresowych tworzą się zwłaszcza:
- na odcinkach prowadzonych prac drogowych,
- w miejscach wypadków, skutkujących zamknięciem drogi,
- przed punktami poboru opłat za przejazd.
Obszarem badawczym jest AmberOne Autostrada A1 (odcinek autostrady A1 pomiędzy Gdańskiem a Toruniem), ze względu na występowanie tu wskazanych powyżej przyczyn powstawania zatorów.
– Priorytetowo traktujemy wszelkie aspekty bezpieczeństwa naszych podróżnych, dlatego AmberOne Autostrada A1 aktywnie włącza się do tej akcji, wpisując ją w naszą ponad 10-letnią misję pod hasłem Bezpieczeństwo, moje drugie imię. – zapewnia Wojciech Mąkinia Wiceprezes Zarządu GTC S.A., koncesjonariusza AmberOne Autostrady A1. – Projekt zainicjowany przez PZM jest nam szczególnie bliski i leżący na sercu teraz, w okresie kilkuletnich prac remontowych, jakie będziemy realizować do 2028 roku. Jesteśmy przekonani, że tak zacne grono ekspertek i ekspertów, jakie jest zaangażowane w ten proces, dobrze wróży poprawie bezpieczeństwa na wszystkich drogach.
Projekt Polskiego Związku Motorowego, o pełnej nazwie Bezpieczeństwo i ochrona użytkowników autostrad i dróg ekspresowych znajdujących się w pojazdach stojących na końcu zatorów drogowych na przykładzie autostrady A1 na odcinku Gdańsk – Toruń, objęła patronatem Pomorska Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
We współpracę zaangażował się cały panteon instytucji, których wiedza i doświadczenie z pewnością przyczynią się do wypracowania efektywnych rozwiązań:
- Katedra Inżynierii Transportowej Politechniki Gdańskiej,
- Komenda Wojewódzka Policji w Gdańsku,
- Komenda Wojewódzka Policji w Bydgoszczy,
- Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego w Gdańsku,
- Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego w Bydgoszczy,
- Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku,
- Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej w Gdańsku ,
- Instytut Transportu Samochodowego
- Pomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych
- BUDIMEX S.A.,
- Intertoll Polska sp. z o.o., Operator AmberOne Autostrady A1,
- GTC S.A., koncesjonariusz AmberOne Autostrady A1.