Więcej

Super bezpieczne wyposażenie Operatora AmberOne Autostrady A1.

Operator AmberOne Autostrady A1 ma na wyposażeniu przyczepy TTMA 100 (Trailer Truck Mounted Attenuator) – połączenie tablicy zamykającej U-26a oraz mobilnego amortyzatora uderzeń.

Tablica U-26a informuje o zagrożeniu na drodze, takim jak prace drogowe, zatrzymany pojazd, wypadek czy zwężenie. Przyczepa, na której tablica jest montowana pełni funkcję tzw. „poduszki zderzeniowej”, czyli amortyzatora uderzeń.

Ma ona za zadanie pochłonąć energię uderzenia, powstałą podczas wypadku drogowego. TTMA 100 spełnia swoje zadanie przy uderzeniu przez samochód osobowy (do 2000 kg) z prędkością 100 km/h (norma NCHRP 350) – zarówno przy zderzeniu centralnym, z offsetem (z przesunięciem) oraz pod kątem. W przypadku takich wypadków TTMA 100 zwiększa szanse przeżycia kierowcy oraz pasażerów pojazdu i znacznie ogranicza szkody.

Kilkakrotnie mieliśmy okazję przetestować w praktyce działanie TTMA. Na szczęście wszystkie zdarzenia zakończyły się bez szwanku dla osób znajdujących się w pojazdach. W jednym z przypadków kierujący samochodem osobowym wykonywał manewr wyprzedzania pojazdu ciężarowego. Poruszając się szybkim pasem ruchu w czasie jazdy stracił uwagę i nie zauważył stojącej na pasie szybkim w strefie oświetlonej mostu przyczepy zderzeniowej U26a. Nie reagował również na sygnały dźwiękowe, którymi kierowca wyprzedzanego TiR-a próbował ostrzec jadącego pojazdem osobowym. W pewnym momencie pojazd uderzył z impetem (bez hamowania) w przyczepę U26a która pochłonęła większość siły uderzenia. Przyczepa oraz samochód uległy zniszczeniu. Kierowcy samochodu osobowego udało się opuścić samochód jedynie z kilkoma drobnymi zadrapaniami.

AmberOne Autostrada A1 dokłada starań, aby być najbezpieczniejszą Autostradą w kraju, między innymi poprzez wykorzystywanie nowoczesnych rozwiązań, jakimi bez wątpienia jest przyczepa TTMA. Tylko dzięki zastosowaniu tak zaawansowanych rozwiązań kierujący pojazdem uszedł ze zderzenia bez szwanku.

km 81+300 do km 90+000 pomiędzy węzłami Warlubie – Nowe Marzy

Ruch będzie odbywał się dwoma pasami w kierunku Łodzi i jednym pasem w kierunku Gdańska.

Na węźle Nowe Marzy nie będzie możliwy wjazd na autostradę ani w kierunku Gdańska ani w kierunku Łodzi. Pojazdy jadące autostradą w kierunku Gdańska nie będą mogły zjechać z autostrady na drogę ekspresową S5 oraz na drogę krajową DK91. Będzie natomiast możliwy zjazd na węźle Nowe Marzy w kierunku drogi ekspresowej S5 (kierunek Bydgoszcz)  dla pojazdów jadących w kierunku Łodzi.

km 35+889 do 43+350 pomiędzy węzłami  Pelplin – Kopytkowo

Węzeł Pelplin zamknięty w kierunku Łodzi.

MOP Olsze zamknięty w kierunku Łodzi.

Ruch odbywa się dwoma pasami w kierunku Gdańska i jednym pasem w kierunku Łodzi.

 

Więcej informacji