Polski Związek Motorowy we współpracy z Pomorską Radą BRD, Krajowym Centrum BRD, Politechniką Gdańską, KWP w Gdańsku, KWP w Bydgoszczy, WITD w Gdańsku, WITD w Bydgoszczy, GDDKiA w Gdańsku, GDDKiA w Bydgoszczy, KWSP w Gdańsku, KWSP w Toruniu, ITS, Centrum BRD, Pomorskim Stowarzyszeniem Przewoźników Drogowych, Fundacja dla Dziecka i Rodziny „Wschodzące Słońce”, GTC S.A., Intertoll Polska sp. z o.o., BUDIMEX S.A. po niespełna dwóch miesiącach opracował Raport z Projektu ochrony użytkowników autostrad i dróg ekspresowych stojących w zatorach drogowych.
Zespół Projektowy zaproponował kilka rozwiązań minimalizujących ryzyko najechania na pojazdy stojące w zatorach przez inne pojazdy.
Aktualnie GTC analizuje możliwość zastosowania na AmberOne Autostradzie A1 zaproponowanych rozwiązań biorąc pod uwagę możliwości infrastrukturalne i techniczne.
Jednym z analizowanych rozwiązań są znaki informujące o tym co dzieje się na drodze, które w założeniu miałyby pojawić się w okolicach węzłów autostradowych na początku wszystkich odcinków. Głównym celem wprowadzenia dodatkowych znaków informujących będzie zwiększenie czujności kierowców oraz poinformowanie ich o możliwych utrudnieniach.
Innym z zaproponowanych rozwiązań jest oznakowanie informacyjne o zachowaniu bezpiecznej odległości pomiędzy pojazdami, to rozwiązanie wymaga jednak zmian w przepisach.
Mając na względzie bezpieczeństwo użytkowników zwłaszcza w okresie trwających prac remontowych obecnie koncentrujemy się na wprowadzeniu rozwiązania w postaci LED-wych znaków informacyjnych. Takie rozwiązanie powinno pojawić się na AmberOne Autostradzie A1 do końca 2025 roku.