Autostrada przebiega przez tereny unikatowe pod względem przyrodniczym i krajobrazowym. Pomimo, że autostrady są jednym z bardziej przyjaznych środowisku systemów komunikacji, realizacja projektu drogowego na taką skalę nie pozostaje bez wpływu na otoczenie. Z tego powodu zwracanie bacznej uwagi na sprawy poszanowania i utrwalenia cennych elementów środowiska ochrony kulturowych, historycznych i środowiskowych walorów obszarów, przez które biegnie autostrada jest sprawą niezwykle ważną.
Na etapie utrzymania inwestycji poświęcamy wiele uwagi monitorowaniu wpływu autostrady A1 na środowisko naturalne. Na bieżąco oceniamy stan wprowadzonych rozwiązań minimalizujących lub kompensujących:
Co więcej, monitorujemy również wpływ autostrady na zbiorowiska roślinne oraz strefy ekotonowe graniczące z pasem drogowym A1. Na dzień dzisiejszy możemy pochwalić się brakiem negatywnego efektu autostrady na rośliny, co uważamy za nasz wielki sukces.
Koncentrujemy swoją uwagę również na działaniach służących monitorowaniu skuteczności ochrony przeciwhałasowej. Prowadzimy regularne i zgodne z przepisami pomiary hałasu, upewniając się że zastosowane ekrany akustyczne spełniają swoją funkcję, a informacje z przeprowadzonych pomiarów są przekazywane w raportach dla organów i wykorzystywane jako dane wejściowe do kalibracji Mapy Akustycznej, tworzonej zgodnie z prawem polskim i regulacjami unijnymi, która będzie stanowić podstawę monitorowania lub podejmowania działań w przyszłości, określonych przez właściwe organy we współpracy z GTC.
Aby zapoznać się z aktualną strategiczną mapą hałasu wykonaną na potrzeby Autostrady A1 w roku 2022 kliknij na poniższy link.
Dodatkowo, w okresie eksploatacji nasze działania skoncentrowane będą na redukcji zużycia energii oraz wypracowywaniu sposobów recyklingu materiałów w celu redukcji ilości odpadów. Ważną kwestią jest monitorowanie poziomu spalin generowanych przez użytkowników drogi. Środki zaradcze zaproponowane w zakresie ochrony środowiska, zarówno w fazie budowy, jak i na etapie eksploatacji autostrady A1, zapewniają maksymalną skuteczność. Prezentują one nowoczesne podejście do spraw środowiskowych oraz obecnie obowiązujących i dostępnych metod przeciwdziałania negatywnym wpływom oddziaływań drogowych na poszczególne elementy środowiska naturalnego.
km 81+300 do km 90+000 pomiędzy węzłami Warlubie – Nowe Marzy
Ruch będzie odbywał się dwoma pasami w kierunku Łodzi i jednym pasem w kierunku Gdańska.
Na węźle Nowe Marzy nie będzie możliwy wjazd na autostradę ani w kierunku Gdańska ani w kierunku Łodzi. Pojazdy jadące autostradą w kierunku Gdańska nie będą mogły zjechać z autostrady na drogę ekspresową S5 oraz na drogę krajową DK91. Będzie natomiast możliwy zjazd na węźle Nowe Marzy w kierunku drogi ekspresowej S5 (kierunek Bydgoszcz) dla pojazdów jadących w kierunku Łodzi.
km 35+889 do 43+350 pomiędzy węzłami Pelplin – Kopytkowo
Węzeł Pelplin zamknięty w kierunku Łodzi.
MOP Olsze zamknięty w kierunku Łodzi.
Ruch odbywa się dwoma pasami w kierunku Gdańska i jednym pasem w kierunku Łodzi.