Jakie są podstawowe zasady ecodrivingu? Czy istnieją różnice w technikach ecodrivingu dla samochodów benzynowych, diesla, hybrydowych i elektrycznych? W dziewiątym odcinku AmberPodcast, razem z Tadeuszem Brzezińskim ze Szkoły Nauki Jazdy Turbo Jazda, omawiamy proste zasady i techniki, które każdy kierowca może wdrożyć na co dzień – niezależnie od tego, czy porusza się po mieście, czy po autostradzie. Jeżeli chcesz dowiedzieć się, jak dbać o swoje auto i jednocześnie o planetę, włącz dziewiąty odcinek AmberPodcast i odkryj, jak kilka zmian za kierownicą może przynieść realne korzyści.
Anna Kordecka: Witajcie w kolejnym odcinku Amber Podcast. Dzisiaj porozmawiamy o tym, jak możemy stać się bardziej ekologicznymi kierowcami, a tym samym przyczynić się do ochrony środowiska. Nasz dzisiejszy gość pan Tadeusz Brzeziński, opowie nam o tajnikach ecodrivingu, czyli technikach jazdy które pozwalają na oszczędność paliwa oraz redukują emisję szkodliwych substancji. Witam serdecznie.
Tadeusz Brzeziński: Dzień dobry, witam wszystkich i Panią.
AK: Zacznijmy może od samego pojęcia ecodrivingu. Czym jest i jakie są podstawowe zasady i korzyści wynikające z ekologicznej jazdy?
TB: Ecodriving to jest taki styl jazdy, który ma na celu ograniczenie zużycia paliwa oraz emisji szkodliwych substancji, które dostają się do atmosfery. Choć może się wydawać, że ecodriving jest skomplikowany, w praktyce polega na prostych zasadach. Jedną z nich jest, na przykład, płynna jazda. Należy unikać gwałtownych przyspieszeń i hamowań, płynnie zmieniać biegi i utrzymywać stałą prędkość. Te czynniki to klucz do ecodrivingu i do oszczędności paliwa. Kolejnym elementem jest przewidywanie sytuacji. Obserwacja otoczenia, sytuacji na drodze oraz przewidywanie zachowań innych kierowców pomaga uniknąć nagłych manewrów, które zwiększają zużycie paliwa. Powinniśmy również utrzymywać optymalne obroty silnika. Każdy silnik ma taki zakres obrotów, przy którym pracuje najbardziej efektywnie, więc należy starać się utrzymać obroty silnika właśnie w tym zakresie. Do ecodrivingu zalicza się również hamowanie silnikiem. Ponadto, co jakiś czas należy sprawdzić ciśnienie w oponach. Nieodpowiednie ciśnienie zwiększa opory toczenia pojazdu i tym samym powoduje, że zużywamy więcej paliwa. Jeśli chodzi o bagaże, powinniśmy pozbyć się wszystkiego, co stwarza opory powietrza, oraz usunąć z samochodu zbędne rzeczy, ponieważ każdy dodatkowy kilogram zwiększa zużycie paliwa. Na postoju wyłączamy silnik, a także dbamy o jego stan techniczny, co również pomaga oszczędzać paliwo. Jeśli chodzi o klimatyzację, to powinniśmy korzystać tylko z niej wtedy, gdy jest ona nam potrzebna. Unikamy też korków czyli planujemy swoją trasę tak, aby omijać godziny szczytów i miejsca w których tworzą się korki. Dlaczego eco-driving jest taki ważny? Po pierwsze, pozwala oszczędzać paliwo, a co za tym idzie – obniżyć wydatki. Ponadto, zmniejsza emisję spalin, czyli ogranicza negatywny wpływ na środowisko, oraz zwiększa bezpieczeństwo. Płynna i przewidywalna jazda to także bezpieczna jazda.
AK: Zasad sporo, ale wydają się niezbyt skomplikowane. Warto je stosować, aby w pełni skorzystać z korzyści, jakie płyną z ekologicznej jazdy. Jakie są te korzyści zarówno dla nas jak i dla środowiska?
TB: Jeżeli chodzi o kierowców, jedną z najbardziej oczywistych korzyści jest zmniejszenie zużycia paliwa. Dzięki odpowiednim technikom jazdy, takim jak płynne przyspieszanie, hamowanie i utrzymywanie stałej prędkości, możemy naprawdę sporo zaoszczędzić. Ekologiczna jazda oznacza również zmniejszenie obciążenia silnika i układu hamulcowego, co przekłada się na wydłużenie żywotności pojazdu. Płynna jazda, bez gwałtownych manewrów, jest komfortowa zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów, co zwiększa komfort podróży. Techniki ecodrivingu poprawiają umiejętności prowadzenia pojazdu, co z kolei zwiększa bezpieczeństwo na drodze. Przewidywanie sytuacji na drodze i unikanie gwałtownych manewrów zmniejszają ryzyko wypadku. Zmniejszenie emisji dwutlenku węgla przyczynia się do ograniczenia efektu cieplarnianego i spowalnia zmiany klimatyczne. Ekologiczna, płynna jazda wiąże się również z cichszym poruszaniem się pojazdów, co zmniejsza poziom hałasu w miastach i na trasach. Ograniczenie zużycia paliwa oznacza mniejsze zapotrzebowanie na ropę, co przyczynia się do ochrony zasobów naturalnych. Podsumowując, ekologiczna jazda to inwestycja w przyszłość, przynosząca korzyści zarówno dla naszego portfela, jak i dla środowiska naturalnego. Warto wprowadzać ją w życie i zachęcać do tego innych kierowców.
AK: Dziękuję bardzo za odpowiedź. Załóżmy, że znamy zasady eco-jazdy, ale korzystamy z różnych samochodów. Czy istnieją różnice w technikach ecodrivingu dla samochodów benzynowych, z silnikiem diesla, hybrydowych czy elektrycznych?
TB: Tak, istnieją różnice w technikach ecodrivingu dla różnych rodzajów pojazdów, choć podstawowe zasady – płynna jazda i unikanie gwałtownych manewrów – są bardzo podobne. Każdy typ samochodu wymaga jednak nieco innego podejścia. W samochodach benzynowych i diesla kluczowa jest płynność jazdy. Gwałtowne przyspieszanie i hamowanie zwiększają zużycie paliwa, dlatego staramy się utrzymywać obroty silnika na niskim poziomie, zwłaszcza przy stałej prędkości. Biegi dobieramy zgodnie z obrotami silnika, co ma duże znaczenie dla ekonomii jazdy. Istotne jest również hamowanie silnikiem – przed skrzyżowaniem warto zdjąć nogę z gazu, aby zwalniać bez użycia hamulców. W samochodach hybrydowych staramy się jak najczęściej korzystać z trybu elektrycznego, zwłaszcza w ruchu miejskim. Hamowanie regeneracyjne umożliwia odzyskiwanie energii, która następnie magazynowana jest w akumulatorze. Ważne jest utrzymywanie akumulatora na odpowiednim poziomie naładowania oraz planowanie trasy i ładowania, gdy jest to możliwe. Warto unikać ekstremalnych temperatur we wnętrzu pojazdu, ponieważ klimatyzacja zużywa dużą ilość energii. W samochodach elektrycznych, mimo że charakteryzują się dużym przyspieszeniem, zaleca się płynną jazdę. Ekstremalne przyspieszanie zużywa sporo energii, więc opłaca się je ograniczyć, aby zwiększyć zasięg pojazdu. Podsumowując, choć zasady eco-drivingu są uniwersalne, to dla każdego rodzaju napędu istnieją specyficzne techniki. Zawsze warto zapoznać się z instrukcją producenta danego pojazdu.
AK: Zasady ecodrivingu wydają się być proste co nie oznacza, że my jako kierowcy nie popełniamy błędów, które zwiększają zużycie paliwa i emisję szkodliwych substancji do atmosfery. Czy mógłby Pan wymienić najczęstsze błędy kierowców, czy złe nawyki kierowców, które mają największy wpływ na zwiększenie emisji dwutlenku węgla?
TB: Moim zdaniem są to przede wszystkim złe nawyki, a dokładniej nabyte, niekorzystne przyzwyczajenia. Jednym z nich jest gwałtowne przyspieszanie i hamowanie. Jaka jest tego przyczyna? Gwałtowne zmiany prędkości zmuszają silnik do intensywniejszej pracy, co prowadzi do większego zużycia paliwa.
AK: A jakie rozwiązanie mielibyśmy w takiej sytuacji?
TB: Staramy się przyspieszać i hamować płynnie. Dostosowujemy prędkość do warunków drogowych.
AK: Czy są jeszcze jakieś złe nawyki, które zwiększają nasze spalanie?
TB: Tak, oczywiście. Kolejnym przykładem złego nawyku jest jazda na zbyt niskim biegu. Silnik wtedy pracuje na zbyt wysokich obrotach, co zwiększa zużycie paliwa. Aby to rozwiązać, dobieramy bieg odpowiednio do prędkości, aby silnik pracował w optymalnym zakresie obrotów. Innym elementem jest jazda z dużą prędkością. Każdy kiedyś był młody i chciał spróbować szybszej jazdy, ale im większa prędkość, tym większy opór powietrza, co także zwiększa zużycie paliwa.
AK: No właśnie, i co zrobić, żeby ten nawyk zmienić?
TB: Z jednej strony warto przestrzegać ograniczeń prędkości – dzięki temu unikamy zbędnego przyspieszania. Można też dodać, że jazda z nieprawidłowo ustawioną geometrią kół wpływa na zużycie paliwa. Zła geometria kół zwiększa opory toczenia, co prowadzi do większego zużycia paliwa.
AK: Tu rozwiązaniem chyba może być po prostu regularne sprawdzanie stanu kół.
TB: Tak, warto dodać, że co jakiś czas powinniśmy sprawdzać ciśnienie w oponach. Zbyt niskie ciśnienie zwiększa opory toczenia, co prowadzi do większego zużycia paliwa oraz szybszego zużycia samych opon – dlatego należy je regularnie kontrolować. Nasze korzystanie z klimatyzacji jest również istotnym czynnikiem. Pamiętajmy, że włączenie klimatyzacji obciąża silnik, co również zwiększa zużycie paliwa. Używajmy jej z umiarem, zwłaszcza przy niskich prędkościach.
AK: A co z niepotrzebnym bagażem? Czy on ma wpływ na naszą ekologiczną jazdę?
TB: Dodatkowy ciężar zwiększa zużycie paliwa – i nie mówię tu o teściowej, ale o bagażnikach na dachu. Opór powietrza to jedno, ale wszystkie niepotrzebne rzeczy w samochodzie również zwiększają zużycie paliwa. Powinniśmy zabierać ze sobą tylko to, co naprawdę potrzebne, a zbędne przedmioty powinniśmy usunąć.
AK: Warto też pamiętać, że kiedy zdejmujemy rowery czy boksy, które mieliśmy na dachu po wakacjach, to dobrze jest również zdemontować sam bagażnik. Nawet jazda z pustym bagażnikiem zwiększa spalanie.
TB: Warto też dodać, że otwieranie okien przy dużych prędkościach generuje ogromne opory powietrza. Dlatego staramy się zamykać okna, a w razie potrzeby włączyć klimatyzację, która staje się wtedy naprawdę przydatna. Jeśli chodzi o pojazdy, to nieodpowiednia konserwacja, czyli zaniedbanie takich rzeczy jak wymiana filtrów, uszkodzone świece czy nieszczelne układy, również prowadzi do zwiększenia zużycia paliwa. Powinniśmy dbać o regularne serwisowanie naszego pojazdu. Pamiętajmy, że każdy z tych czynników – nawet jeśli występuje pojedynczo – może wpłynąć na wyższe zużycie paliwa. Dbajmy o płynny styl jazdy i regularne serwisowanie pojazdu, a dzięki temu możemy znacząco obniżyć emisję spalin oraz nasze wydatki na paliwo.
AK: Jedne zasady ekojazdy będą bardziej skuteczne na autostradzie, inne w mieście. Jakie techniki jazdy są szczególnie skuteczne w miejskim ruchu a jakie na długich trasach?
TB: Jazda w mieście charakteryzuje się gęstym ruchem, częstymi zmianami kierunku i niskimi prędkościami, dlatego kluczowe są tutaj nasza cierpliwość i przewidywanie. Obserwujemy innych kierowców, sygnalizację świetlną, pieszych, rowerzystów – przewidywanie ich działań pozwoli nam uniknąć nagłych manewrów. Unikajmy gwałtownych przyspieszeń i hamowań. Płynna jazda nie tylko zmniejsza zużycie paliwa, ale także zapewnia większy komfort jazdy. Zawsze zachowujmy odpowiednią odległość od pojazdu przed nami, szczególnie na skrzyżowaniach. Skupienie w mieście jest zdecydowanie większe niż poza nim, ale łatwo o rozproszenie. Dlatego warto skoncentrować się na drodze i unikać czynności rozpraszających naszą uwagę. Manewry, częste zmiany pasa, parkowanie i skręty wymagają wprawy i precyzji. Doświadczony kierowca robi to sprawniej, ale ci mniej doświadczeni mogą potrzebować więcej czasu. Jazda na długich odcinkach wymaga nieco innego podejścia. Warto zaplanować trasę, uwzględniając odpoczynki oraz dostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze. Przerwy na odpoczynek warto planować co dwie godziny. Jeśli nasz samochód ma tempomat, warto go wykorzystać, aby utrzymać stałą prędkość i zmniejszyć zmęczenie. Włączamy światła mijania, nawet w ciągu dnia, aby poprawić widoczność. Przed długą trasą warto sprawdzić poziom płynów, ciśnienie w oponach i stan ogumienia. Zarówno jazda miejska, jak i na trasach, wymaga odpowiednich umiejętności i dostosowania stylu jazdy do warunków. Pamiętajmy, że bezpieczeństwo jest najważniejsze, dlatego zawsze kierujmy się zdrowym rozsądkiem i przestrzegajmy przepisów ruchu drogowego.
AK: W drodze do pracy czy z pracy często utykamy w korkach? Czy ecodriving może sprawdzić się w takich sytuacjach? Innymi słowy, jakie strategie ecodrivingu są najbardziej skuteczne podczas jazdy w korkach?
TB: Aby uniknąć korków, warto wcześniej się przygotować. Pierwszą rzeczą, którą należy zrobić, jest skorzystanie z nawigacji i sprawdzenie, gdzie występują aktualne utrudnienia na drodze. Dzięki temu możemy uniknąć korków i dostosować godzinę wyjazdu. Dodatkowe wskazówki to: wybieranie odpowiedniego pasa ruchu i unikanie skakania z jednego pasa na drugi. Jeśli widzisz, że korek jest przed Tobą, użyj świateł awaryjnych, aby ostrzec jadących za Tobą. Nie włączaj silnika na biegu jałowym. Jeśli stoisz w korku dłużej niż minutę, warto wyłączyć silnik. Unikaj zbędnych manewrów, takich jak częste wyprzedzanie czy zmiana pasa ruchu. Jazda w korku może być bardzo frustracyjna, ale stosując się do tych wskazówek, możesz znacznie poprawić swoje samopoczucie i dotrzeć do celu bezpiecznie.
AK: Dziękuję za te cenne wskazówki. Warto je zapamiętać, a przede wszystkim stosować. Wiele się mówi o jeździe defensywnej i jej wpływie na bezpieczeństwo. Czy jazda defensywna wspiera ekologiczne prowadzenie pojazdu, a jeśli tak, to jakie jej techniki mogą pomóc nam w oszczędzaniu paliwa?
TB: Idealne połączenie. Jazda defensywna i ekologiczna mają bardzo wiele wspólnego. Wzajemnie się uzupełniają. Obie dążą do bezpiecznego i efektywnego prowadzenia pojazdu. Przewidując zachowanie innych uczestników, unikamy gwałtownych manewrów, takich jak przyspieszanie czy hamowanie. Dzięki utrzymaniu odpowiednich odległości masz więcej czasu na reakcję i unikasz również niepotrzebnych hamowań czy przyspieszeń. Należy pamiętać, że dostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze pomaga nam zaoszczędzić paliwo. Płynne przyspieszanie i hamowanie to podstawa zarówno jazdy defensywnej, jak i ekologicznej. Nasza koncentracja, czyli patrzenie daleko, daje nam czas na przewidywanie i reagowanie. Technika jazdy defensywnej pomaga zmniejszyć zużycie paliwa oraz emisję spalin do naszego środowiska. Tempomat pozwala utrzymać stałą prędkość, co jest szczególnie przydatne na długich trasach. Przewidujemy sytuację, a aby to zrobić, patrzymy daleko. Dostosowujemy się do warunków drogowych, zmniejszając ryzyko niebezpieczeństwa. Hamujmy silnikiem. Jazda defensywna i ekologiczna są ze sobą ściśle powiązane. Stosując zasady jednej i drugiej, nie tylko zwiększamy swoje bezpieczeństwo na drodze, ale także przyczyniamy się do ochrony środowiska poprzez zmniejszenie zużycia paliwa.
AK: Ekojazda to nie tylko styl prowadzenia pojazdu, ale także odpowiednie zadbanie o stan techniczny naszego samochodu. W jaki sposób eco-driving wpływa na żywotność pojazdu i jego podzespołów?
TB: I tu powinienem odpowiedzieć tak, jak ojciec powiedziałby swojemu dziecku – każde dotknięcie pedału to wydanie jego pieniędzy, czyli wpływ na naszą ekonomię i ekologię, ponieważ różne zanieczyszczenia trafiają do powietrza. Zacznijmy od pierwszego pedału, czyli pedału gazu. Dodając gazu, z jednej strony zużywamy więcej paliwa, więcej zanieczyszczeń trafia do powietrza, ale także temperatura w silniku bardzo się zwiększa, co przyczynia się do szybszego zużycia podzespołów. Drugi to pedał hamulca. Pedał hamulca powinniśmy używać jak najrzadziej; najlepiej hamować silnikiem. Dotykając hamulca, zużywamy klocki, tarcze, okładziny, bębny, ale także opony. Dodatkowo, gwałtowne hamowanie prowadzi do szybszego zużycia innych podzespołów gumowych. Jeśli chodzi o sprzęgło, starajmy się używać go jak najkrócej, nie trzymając go wciśniętego przez dłuższy czas. Stojąc na czerwonym świetle, z włączonym biegiem i wciśniętym pedałem sprzęgła, skracamy żywotność łożyska oporowego w sprzęgle. Regularne sprawdzanie stanu technicznego pojazdu wydłuży jego żywotność. Dbajmy o ciśnienie w oponach, stosujmy paliwa i oleje wysokiej jakości oraz wymieniajmy zużyte podzespoły.
AK: Całe mnóstwo informacji i myślę, że podczas tej rozmowy udało nam się udowodnić, że ekojazda to w zasadzie same korzyści. Dziękuję bardzo za dzisiejszą rozmowę, dzięki której mam nadzieję, przekonaliście się o tym, dlaczego warto stosować się do zasad ekojazdy i zmienić swoje nawyki za kółkiem, aby było to z korzyścią zarówno dla Waszego portfela, jak i dla środowiska. Naszym dzisiejszym ekspertem w kwestiach ekojazdy był Pan Tadeusz Brzeziński ze Szkoły Nauki Jazdy Turbo Jazda Tadeusz. Dziękuję bardzo za te wyczerpujące odpowiedzi. I do usłyszenia w kolejnych odcinkach AmberPodcast.